.

Programmet Better Living Program

Programmet Better Living Program er en handlingsplan på 11 år dannet av Electrolux og sikter på å skape bedre, og mer bærekraftig boende rundt om i verden. Det fokuseres på en liste for utvikling med 100 dristige tiltak som vi lover å gjennomføre innen 2030. Disse handlinger representerer vårt engasjement for de fire tydelige målene som vi definerer i kategorier Better Eating, Better Garment Care, Better Home Environment og Better Company.

Les brosjyre (pdf) på engelsk

100 tiltak

Den sentrale delen i programmet Better Living Program, er en liste over tiltak som vi forplikter oss til å gjennomføre over en periode på 11 år. Listen kommer utvikles fremover: innen 2030 kommer den å inneholde 100 tiltak hvor hvert punkt leder oss mot våre fire hovedmål.

Handlingene består av samarbeid med partnere, eksperter i bransjen, respekterte changemakers - også andre varemerker - rundt om i verden. Siden det er umulig å klare gjennomgripende forandringer uten å se utenfor oss selv.

Målet 2030

Bedre kosthold

Vårt mål er å inspirere flere til å spise på en måte som gynner mennesker og vår planet. Dette bidrar til å forbedre næringsverdiene i det menneskene spiser samtidig som det viser hvor inspirerende det kan være å innlemme mer bærekraftige ingredienser, og da spesielt med vekstbaserte alternativer.

Målet 2030: Gjøre Bedre kosthold til et førstehåndsvalg.

LES MER

Bedre klespleie

Ved å modernisere og utvikle teknologien for klespleie, og være en inspirator til bedre pleie for alle typer av tøy, streber vi mot å forlenge klesplaggenes gjennomsnittlige levetid samtidig som vi halverer innvirkningen på miljøet. Vi vil også bidra til at konsumentene skal bli mer miljøbevisste ved kjøp av klær - ikke bare tenke mote.

Målet 2030: Forlenge klesplaggenes gjennomsnittlige levetid med det dobbelte samtidig som vi halverer innvirkningen på miljøet.

LES MER
nøkler på bordet

Bedre hjemmemiljø

Vi streber etter å hjelpe mennesker til en forbedret velvære i hjemmet. Vi vil forske i måter som kommer forbedre luftkvaliteten og hjemmemiljøet. Vi kommer å dele med oss av metoder for å fjerne skitt og støv i hjemmet. Vi kommer også å jobbe med tilkobling og automatisering for videreutvikling av metoder som gir kontinuerlig overvåking og optimering av hjemmemiljøet.

Målet 2030: Fjerne skadelige allergener og forurensning fra alle hjem.

LES MER
verktøy og kaffe

Bedre virksomhet

Med en mer ansvarsfull produksjon, innkjøp og løsninger, er vårt mål å gjøre vår fremstilling klimanøytral med bruk av utslippsfrie fabrikker. Vi vil utvikle våre produkter på linje med FNs klimamål og vi kommer å tilby forretningsmodeller og design som optimerer bruken av ressurser.

Målet 2030: Gjøre vår forretningsvirksomhet klimanøytral og sirkulær.

LES MER

Lag mat med presisjon med Electrolux' induksjonstopp - din nye kjøkkensjef i kjøkkenet.

Nå kan du slappe av og nyte av fremragende resultat med hjelp av Electrolux innovative kmera i ovnen - CookView®, som alltid passer på matlagingen din.

Vaske opp smart og raskt med vår unike teknikk som hever korgen til midjenivå. Verdens förste lasting av oppvask som ikke krever at du anstrenger deg.


Bedre kosthold

Kosten er den vesentlige faktoren når det gjelder vår helse. Den er også avgjørende for vår planets tilstand hvor matindustrien står for en tredjedel av det globale energiforbruket og over 20% av utslippene.* Og mer sjokkerende er at 30% av all mat vi kjøper, havner som søppel** til tross for at en niende del av verdens befolkning sovner sulten hver kveld***. Av denne grunn vil vi hjelpe mennesker å velge bedre kostvaner som er enkle og greie.

* Kilde: UN SDG, 2018
** Kilde: UN SDG, 2018
*** Kilde: Food Aid Foundation (Organisasjon for mathjelp)

Fin tallerken

Målet 2030: Gjør bærekraftig mat til ditt førstevalg

Vårt mål er å inspirere mennesker å spise, søke og behandle maten på en måte som gynner mennesker og vår planet - og samtidig kunne fortsette å nyte.

Fokusområder

For å styre oss mot våre mål, kommer vi å strebe etter å drive produktinnovasjoner, utdanne konsumenter, gjennomføre ytterligere forskning, og bygge meningsfulle Partnerskap.Følgende saker streber vi etter for å kunne fokusere på Bedre kosthold:

  • Minske matavfall på alle måter vi kan
  • Inspirere til mer vekstbasert kosthold
  • Minimere tapet av næringsinnhold i kost
  • Forbedre opplevelsen med å spise bærekraftig ved å øke smak, tekstur og farge
  • Gjøre det enkelt å gjennomføre i hverdagen

"Vi forsøker alltid å finne bedre løsninger for oppbevaring av mat. Men bærekraftig kosthold handler også om å forandre sin oppførsel. Det handler om å ta små steg for en stor sak.”

Hanna Nykänen

Ekspert på oppbevaring av mat. Electrolux, Sverige


Bedre klespleie

Under de seneste 20 årene har vi fire-doblet antallet klesplagg vi bruker*. Det som gjør det mer komplisert er at faktisk 90% av våre klær kastes før de er utslitt - helt unødvendig**. En del av problemet er de raske vekslingene i motebildet, en annen er hvordan vi tar vare på klesplaggene. På grunn av dårlige og utdaterte vaskevaner minsker klesplaggenes levetid. Motebransjen er den fjerde største forurensere i verden***. Vi synes at det er på tide å endre hvordan vi konsumerer og tar vare på våre klær.

* Kilde: Fashion Revolution (Mote revolusjon)
** Kilde: AEG Care Labels Project (Prosjekt for etiketter med råd om pleie)
*** Kilde: Måling av mote, Global konsekvens-studie 2018

Målet 2030: Klesplaggene holder dobbelt så lenge med halvert miljøpåvirkning

Med bedre klespleie, streber vi etter å hjelpe mennesker med og forlenge deres plaggs levetid og halverer miljøavtrykket for etterpleie av klær.

Fokusområder

  • For å styre oss mot vårt mål kommer vi og strebe etter å drive produktinnovasjoner, utdanne konsumenter, gjennomføre ytterligere forskning, og bygge meningsfulle partnerskap. Våre fokusområder for Bedre klespleie er:
  • Forlenge plaggets levetid ved å modernisere teknologien og vanene for klespleie
  • Minske miljøpåvirkningen ved klespleie
  • Muliggjøre pleie av alle stofftyper
  • Bidra til mer bærekraftig konsumering av moteplagg

"Vi trenger å se på hva som finnes i dag, våre primære ressurser - i stedet for å fortsette og mate udyret."

Orsola de Castro

Innovatør innen motebransjen. Fashion revolution, Storbritannien

Ta vare på klærne dine og jordens ressurser

Med hjelp fra de seneste fremstegene innen design, teknikk og klespleie, kan du ta vare på både klær og miljøet. Vår PerfectCare-serie av vaskemaskiner og tørketromler, sikrer en mer bærekraftig klesvask med rett tids- energi- og vannforbruk. Vasketiden for dine plagg optimeres og den beste energisparende vaskemetoden oppnås.

Oppdag PerfectCare-serien

Bedre hjemmemiljø

Dårlig luftkvalitet har blitt en velkjent risiko for menneskers helse. I følge FN bor 92% av verdens befolkning på plasser som har forurensninger som overskrider rekommandert grense. Siden vi bruker mye av vår tid innendørs - gjennomsnittlig cirka 16 timer om dagen* - påvirkes hjemmemiljøet til det verre. På grunn av utilstrekkelig ventilasjon, kan konsentrasjonen av skadelige forurensninger innendørs ofte bli opptil fem ganger høyere enn utendørs**. Det trenger ikke å være slik. Og vi kan gjøre innsatser som kan forbedre menneskers velvære i hjemmet.

*Kilde: BEAMA ‒ My health My (Min helse)
** Kilde: BEAMA ‒ My Health My (Min helse)

Målet 2030: Fjerne alle skadelige allergener og forurensninger fra alle hjem

Vårt mål er å optimere menneskers hjem med å bidra til mindre skitt, støv, allergener og forurensninger slik at de kan puste inn luft av høyere kvalitet innendørs.

Fokusområder

For å styre oss mot vårt mål kommer vi å strebe etter og drive produktinnovasjoner, utdanne konsumenter, gjennomføre ytterligere forskning, og bygge meningsfulle partnerskap. Våre fokusområder for Bedre hjemmemiljø:

  • Forstå og forbedre kvaliteten på innendørsluft og klimaet
  • Muliggjøre for konsumenter å enkelt fjerne skitt og støv fra gulv og overflater
  • Arbeide med tilkobling og automatisering for kontinuerlig overvåking, og optimering av luftkvaliteten i et hjemmemiljø

 

"Luftkvaliteten innendørs har forverrets fra 2 til 5 ganger sammenlignet med før i tiden."

Monica Celotto och Fiorella Trivillin

Innovatører for luftkvalitet og bærekraft. Electrolux Italia

Oppgrader hjemmet ditt med et sunnere innendørsklima

Med renere luft, føler vi oss bedre. Men det er vanskelig å vite når luftkvaliteten hjemme er den beste. Med vår seneste innovative luftrenser, kommer du alltid hjem til et sunnere innendørsklima. Luftrenseren måler kontinuerlig luftstrømmen og justerer det automatisk. Du kan følge målingen på distanse og optimere via en app – smart og enkelt.

Oppdag våre luftrensere

Bedre virksomhet

Når vår fremtid hviler på hvilke valg vi gjør i dag, må alle hjelpe til å bidra. Det gjelder ikke bare for individer. På Electrolux er vi fast bestemt på å forme våre selskap til det bedre for å skape bedre boende. Vi må se nærmere på hvordan vi produserer og hva vi gjør i produksjonen. Som for eksempel hvordan vi driver våre fabrikker og hvilke materialer vi velger, eller hvordan vi kan optimere levetiden på produktene, og sørge for at husholdsapparater brukes korrekt for maksimering av ressurseffektivitet.

Målet 2030: Gjøre vår virksomhet klimanøytral og sirkulær

Vårt mål er å gjøre våre fabrikker utslippsfrie og helt klimanøytrale samtidig som vi utvikler produkter som maksimerer effektiviteten når det gjelder energiforbruket og andre ressurser.

Fokusområder

For å styre oss mot våre mål, kommer vi å strebe etter og drive produktinnovasjoner, utdanne konsumenter, gjennomføre ytterligere forskning, og bygge meningsfulle Partnerskap. Følgende saker streber vi etter for å kunne fokusere på Bedre virksomhet:

  • Gjøre tilvirkningen klimanøytral
  • Drive fabrikker med zero utslipp
  • Utvikle våre produkter i linje med FNs oppsatte klimamål
  • Tilby forretnings modeller og design som optimerer bruken av ressurser

"I fremtiden, tror jeg at vi kommer å se tilbake på denne tidspunkt som et avgjørende øyeblikk. Og når jeg ser tilbake, vil jeg se det som et øyeblikk som fikk oss å forandre oss til det bedre."

Jonas Samuelson

Electrolux AD og ordførande


Innledning

Vi vil hjelpe mennesker til å ha mer bærekraftige matvaner i hverdagen. Men for at effektivt kunne drive forandringer, må vi også forstå utfordringene mellom mer bærekraftige intensjoner og faktisk oppførsel.

I en global undersøkelse har vi tittet på holdninger innen smak, klespleie og velvære. Innsikter fra undersøkelsen hjelper oss å forstå hvordan vi kan fortsette å hjelpe konsumenter og overvinne hindringer som stopper dem fra å følge deres grønne intensjoner.

9320 personer i ni byer svarte på undersøkelsen: Stockholm, San Fransisco, Hanoi, Shanghai, Buenos Aires, Santiago, Warszawa, Sao Paolo og Melbourne. Byene representerer viktige markeder for Electrolux, og er også noen av de som ligger først når det gjelder bærekraftig oppførsel.


Hva anses å være en bærekraftig strategi for mat?

Å minske matavfallet regnes som den mest bærekraftige kostholdmetoden. 36% av de som svarte, rangerer det til den viktigste av tre viktige tiltak for bærekraftig kosthold. Å spise sesongbetont og dyrke mat hjemme kommer på andre og tredje plass. 18% av de som svarte, tror at det kommer snu – vi kommer å spise mer plantebasert mat for at det er den mest bærekraftige metoden.

En diett gjort på planter er en diett som hovedsakelig eller helt består av kost som stammer fra urter, inkludert grønnsaker, korn, nøtter, frø, belgfrukter og frukt, også lite eller ingen dyrefett (Wikipedia).

Hva gjør menneskene?

Å minske matavfallet er den vanligste bærekraftige handlingen og 53% av de som svarte sier at de tenker på det hver dag. Kun en av fire spiser mat som er basert på planter.

Hvilke utfordringer finnes det innen smak?

Ambisjonen å begrense matavfall er høy men ofte mislykkes konsumentene til handling. 32% av de som svarte vil redusere matavfallet sammenlignet med i dag. Men 60% kaster mat minst en gang i uken. Den vanligste grunnern, er at maten har passert best-før-dato og at fersk mat blir dårlig for raskt. Interesse for plantebasert kosthold er svak og kun 18% av respondentene sier at de vil spise mer plantebasert mat. Hovedsakelige hindringer er frykten for å få i seg for lite næring fra en plantebasert diett, og at smaken og konsistensen i produkter fra dyreverden er bedre. De frykter også at de ikke skal bli mette.

Interesse for plantebasert mat er liten. Kun 18% av respondentene sier at de vil spise mer plantebasert mat. De største hindringene er frykten for å ikke få i seg tilstrekkelig med næring fra en plantebasert diett og at ikke bli tilstrekkelig mett.

Kun 1 av 5 anser at plantebasert kosthold er den mest effektive måten å få til bærekraftig praksis rundt mat. I kontrast til dette kommer cirka 30% av de globale klimautslippene fra matproduksjonen. (kilde: Climate Change and Land IPCC Special Report, 2019).


Hva anses være en bærekraftig strategi for beste klespleie?

5 av 10 sier at de savner kunnskap om bærekraftige metoder når det gjelder å gi beste klespleie for klærne sine. Likevel er 69% bevisste om at en forlengelse av livslengden på klærne er en effektiv praksis for bærekraft. Når deltakerne ble spurt om de kunne definere bærekraftig behandling av klesplagg, nevnte de at man skal vaske fulle maskiner og bruke vanneffektive hvitevarer.

Hvordan gjør menneskene?

Hvordan vi pleier klærne våre avhenger ofte på hvilke vaner vi har. Kun 40% av respondentene forsøker å forlenge livslengden på klærne sine. 48% sørger for at alltid vaske fulle maskiner som gir rom for forbedring innen område bærekraft. Klærne vaskes ofte bare for at de lukter eller for at de har fått flekker eller helt enkelt bare for at vi liker å ha på oss nyvaskede klær. Kun 1 av 3 personer velger å vaske på lavere temperaturer til tross for at vaskemiddel i dag ofte er like effektiv på lave temperaturer som på høye.

Hvilke kunnskaper savnes når det gjelder pleie av sine egne klær?

 

Når det gjelder pleie av sine egne klær, sier de fleste av respondentene at de vil bruke mer energieffektive maskiner samtidig som bare 14% vil senke temperaturen oftere. De vanligste hindringene for å senke temperaturen er vanen med å følge merkelapp-instruksjonene i tro at det ikke går å fjerne flekker ved lavere temperatur. Kun 1 av 4 tror at det å senke temperaturen er mer miljøvennlig.


Hva oppfattes som årsaken til luftforurensninger innendørs?

Å opprettholde god luftkvalitet i hjemmet er en prioritet for respondentene. 4 av 5 understreker at luftkvalitet og renslighet som to av de viktigste faktorene for velvære i hjemmet.

Halvparten av deltakerne i undersøkelsen hevder å være klar over årsakene til innendørs luftforurensning. De verste miljøgiftene er sannsynligvis røyking innendørs, sprøytemidler og hår- og kroppsdeodoranter.

Hva gjør mennesker for å forbedre luftkvaliteten hjemme?

De vanligste tiltakene for å forbedre luftkvaliteten hjemme er å lufte og støvsuge selv om 41% av respondentene tror at støvsuging bidrar til luftforurensninger i hjemmet. Få mennesker tror at de kan forbedre luftkvaliteten innendørs i det hele tatt.

Hvilke utfordringer finnes innen velvære?

De største utfordringene innen velvære, handler om brukerens ønskemål om å minske allergener og forurensning i hjemmet.

Om du ønsker fulll tilgang til hele rapporten, kan du ta kontakt med kamilla.dala@electrolux.com.


Århundre med innovativt tenk om velvære

Electrolux ble grunnlagt med ideen om å gjøre støvsugeren lettere og enklere å bruke, og et middel til å forbedre helse og hygiene. Fra grunnleggeren Axel Wenner-Grens’ oppfinnelse med å sette skinner på Model V støvsugeren til verdens første robot støvsuger – vår utvikling stopper aldri.

Århundre med innovativt tenk om omsorg for tøyet

Vaskemaskinen har blitt kalt den største oppfinnelsen i den industrielle revolusjonen på grunn av den innvirkning den hadde på kvinnens rolle i samfunnet. Med bidrag som inkluderte den revolusjonerende «floating wing» vaskemaskin i 1940, muliggjorde Electrolux for kundene sine å fokusere på andre viktige saker - enten på utdannelse eller på mer tid sammen med familien.

Århundre med innovativt tenk på smaksopplevelser

Å skape hyggelige matopplevelser har alltid vært vår drivkraft bak våre innovasjoner i kjøkkenet. Gjennom hele vår historie har vi brukt vårt rike arv for å slå igjennom. Den banebrytende Kjøkkenassistenten og CombiSteam-ovnen er bare et par eksempel. 

utstilt kjøkkenassistent

Electrolux’ kjøkkenassistent: En distinkt, nordisk designklassiker

I 1939 ga Electrolux Alvar Lenning, en svensk designer og ingeniør, oppgaven med å omvandle et profesjonelt kjøkkenutstyr til en mindre og mer kompakt sak for hjemmebruk. Få kunne vite at Kjøkkenassistenten fra Electrolux skulle bli et av konsernets mest vedvarende produkter – rost for både solid pålitelighet og design.

Modell V tok verden med storm

Modellen V hadde skinner som lot den gli frem på gulvet å suge opp støv og skitt, selv om den var mindre og betydelig lettere enn dens stående forgjenger. Det var Wenner-Gren som selv kom på ideen med skinnene. At produktet var en verdig representant for den nye industrielle utformingen under den tiden gjennom den tyske arkitekten Peter Behrens, skadet ikke.

Verdens første: ”Runde boksen”

I 1959 ble D10 oppvaskmaskinen, med kallenavn «Den runde boksen», lansert. Det var den første oppvaskmaskinen som kunne stå på kjøkkenbenken. På den tiden var ikke de fleste kjøkken tilpasset for oppvaskmaskiner, så den kunne installeres uten å behøve å bygge om kjøkkenet.