Ovnlys fungerer ikke

Senest oppdatert 21.01.2022 15.43
  • Ovnslys virker ikke
  • Ovnslyset slår seg av på enkelte funksjoner/innstillinger/programmer
  • Innebygd ovn
  • Frittstående komfyr

Noen ganger kan det hende at lyset/lampen inne i ovnen ikke tennes. Før vi ser på bytte av pære, er det noen punkter som er verdt å merke seg.

  • Ikke hver oppvarmingsfunksjon du velger vil automatisk slå lampen på/av. For å sikre at det definitivt er en feil med lampen, velg enten den spesifikke lysfunksjonen (hvis ovnen din har en) eller velg enten ekte varmluft

    eller bare vanlig konvensjonell matlaging


  • Begge disse modusene vil automatisk slå på lyset/lampen. Hvis den ikke tennes, vil dette indikere et problem med selve lyspæren (*eller potensielt noe annet)
  • Hvis lampen ikke fungerer, kan den være defekt og må skiftes ut (se fremgangsmåten for fjerning/montering nedenfor)
  • Hvis ovnen er ny og innenfor produsentens garanti og lampen plutselig har sluttet å virke, vennligst kontakt forhandleren du kjøpte ovnen, da lampen ikke skal være defekt rett ut av esken.
  • *Hvis du har byttet ut den defekte lyspæren og den fortsatt ikke fungerer, kan det være et annet problem som vil kreve en tekniker.


Hvordan skifte lyspæren.

  • Hvis lyset ikke fungerer i noen varmemodus, og pærens glass er mørkt/svart, er det sannsynligvis blåst og må derfor skiftes.
  • Før du kjøper en ny lyspære, sørg for at du vet nøyaktig hvilken type stikkontakt som brukes (f.eks. E14, G4, G9).
  • Du kan kjøpe en ny pære fra nettsiden vår
  • Når du har den nye pæren, følg veiledningen nedenfor for hvordan den skal monteres.


Vi setter pris på at diagrammet nedenfor (plassering av lampen) kan variere litt mellom modellene, men dette er en generell veiledning og prinsippene forblir de samme mellom modellene. Hvis du vil ha en nøyaktig veiledning for din spesifikke modell, kan du laste ned brukerveiledningen nedenfor. Ha modellkoden ELLER 9-sifret PNC-nummer klar. *TOPPTIPS - Informasjonen om pæreskifte og vedlikehold finner du bakerst i manualen.

Topplampe

1. Slå av ovnen. Vent til ovnen er kald

2. Koble ovnen fra strømnettet

3. Legg en klut på bunnen av hulrommet

4. Vri (vanligvis til venstre) glassdekselet som beskytter pæren for å fjerne det. Noen ganger kan dette være veldig stivt, prøv å bruke et kjøkkenhåndkle for å øke kjøpet.






5. Rengjør glassdekselet

6. Fjern pæren forsiktig fra huset. Hvis det er en liten kapselpære, må du trekke frem. Hvis det er en standardpære, må du vri den mot klokken. Noen ganger kan dette være stivt, så vi vil anbefale å bruke et kjøkkenhåndkle for å øke kjøpet på pæren.

7. Bytt ut pæren med din nye 300 grader varmebestandige lampe.

8. Sett glassdekselet tilbake og vri det på plass for å feste det.

9. Slå på strømnettet igjen og velg lysfunksjonen eller en spesiell varmefunksjon (som nevnt ovenfor) for å teste at lyset nå fungerer.


Sidelampe

1. Noen av våre apparater har en lampe på siden av ovnsrommet også.

2. Fjern den venstre hyllestøtten for å få tilgang til lampen. Disse løsner vanligvis bare ved å trekke. Noen trenger en skrue for å fjernes.

3. Bruk en Torx 20 skrutrekker for å fjerne dekselet.

4. Fjern og rengjør metallrammen og tetningen.

5. Bytt ut lampen med en passende 300 grader varmebestandig lampe.

5. Installer metallrammen og tetningen. Stram til skruene.

6. Installer venstre hyllestøtte.

Hvis du har byttet ut pæren i apparatet med en riktig erstatning og problemet fortsatt oppstår, anbefaler vi et besøk fra en autorisert tekniker. - Velg "Bestill en reparasjon" og bestill enten online eller kontakt teamet vårt. '

Noen apparater med LED-lamper installert vil trenge en tekniker for å erstatte dem. Dette vil også bli beskrevet i brukerhåndboken hvis dette gjelder apparatet ditt.

Hvis du synes følgende informasjon var nyttig, vennligst gi oss en tommel opp nedenfor. Hvis denne informasjonen ikke løste spørsmålet ditt, er alle konstruktive tilbakemeldinger velkomne.

Hvis du har byttet ut pæren i apparatet med en riktig erstatning og problemet fortsatt oppstår, anbefaler vi et besøk fra en autorisert tekniker. - Velg "Bestill en reparasjon" og bestill enten online eller kontakt teamet vårt. '

Noen apparater med LED-lamper installert vil trenge en tekniker for å erstatte dem. Dette vil også bli beskrevet i brukerhåndboken hvis dette gjelder apparatet ditt.

Hvis du synes følgende informasjon var nyttig, vennligst gi oss en tommel opp nedenfor. Hvis denne informasjonen ikke løste spørsmålet ditt, er alle konstruktive tilbakemeldinger velkomne.

Bestill service
Bestill service

Ønsker du bestille en service tekniker? Våre Electrolux teknikere inspiserer og løser problemet til et pris, inkludert reservedeler.

Reservedeler og tilbehør
Reservedeler og tilbehør

Finn originale reservedeler for produktet ditt i vår web shop og få de levert på døren.